Besöksnäringen investerar sig ur covid-19 pandemin : En studie av ledares agerande under osäkerhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Syfte - Studiens övergripande syfte är att öka förståelsen för hur ledare inom besöksnäringen i Sverige har agerat under covid-19 pandemin. Studien avser att identifiera ledares arbete med krishantering, krisberedskap och kunskapshantering. Vidare ämnar studien att identifiera centrala ledarskapskompetenser som är viktiga vid krishantering samt identifiera, diskutera och reflektera kring lärdomar och insikter som ledare tillägnat sig till följd av att ha bedrivit ledarskap under osäkra förhållanden. Slutligen avser studien att utveckla ett ramverk för krishantering inom besöksnäringen. Metod - Studien har ett hermeneutiskt synsätt och vill öka förståelsen för vad som är centralt för ledaren vid krishantering inom besöksnäringen i Sverige. Studien baseras på en kvalitativ forskningsmetod och har abduktiv metod. Studiens teoretiska bakgrund grundar sig litteratur och vetenskapliga artiklar. 14 semi-strukturerade intervjuer med ledare från besöksnäringen har utgjort det empiriska materialet. Slutsatser - Studiens slutsatser är att ledaren har en avgörande roll vid krishantering. Ledaren är en bärande pelare vid krishantering, krisberedskap och kunskapshantering. Vidare visar studien att det finns fem ledarskapskompetenser som är centrala för ledaren vid krishantering. Dessa är kommunikation, beslutsfattande, motivation, perspektivtagande och kreativitet. Ledare som dokumenterar lärdomar och kunskap har större rimlighet att tillvarata den tysta kunskapen. Studien visar även att det är viktigt för ledaren att reflektera och analysera för att omsätta ny kunskap till utveckling genom förbättringsarbete. Begränsningar - Studien begränsas då antalet respondenter från besöksnäringen var 14 stycken vilket medförde en större generalisering. Studien begränsades även eftersom många potentiella respondenter avstod från deltagande med hänvisning till tunga upplevelser under covid-19. Därmed kan studien ha en avsaknad av viktiga perspektiv. Originalitet/Värde – Studien bidrar med en ökad förståelse för vad som är centralt för ledare vid krishantering inom besöksnäringen i Sverige och varför det är viktigt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)