Web of Sound : Hur ljud interagerar med ljud

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola

Sammanfattning: Vårt mål med detta kandidatarbete var att tillsammans med en rhizomatisk och med en ljudteoretisk synvinkel utforska och förverkliga alternativa sätt att gestalta ljud. Vi ville både ifrågasätta våra egna förutfattade meningar och den generella uppfattningen om audiell interaktion. Vi har tagit inspiration från Michel Chions analysprocess lyssnar modus och teorin synchresis för att realisera en utgångspunkt och en grundpelare vilket löper genom hela arbetet. Våra teorier och tester har skett på både ett reaktionärt och proaktivt sätt då vi både har producerat prototyper utifrån förstudier och genomfört tester med prototyperna i sökande efter externa åsikter. Testerna genomfördes genom att vi bjöd in utomstående att delta i undersökningen och på ett så naturligt sätt som möjligt utfört kvalitativa studier i form av intervjuer och observation för att tillsammans utforskat de semantiska beskaffenheter ljud besitter. Resultatet av vår undersökning brottas med människans biologiska förutsättningar. Att avkontextualisera ljud helt är ett åliggande som anses vara en utopi som vi i undersökningen har behandlat. Hur våra situeringar och våra källor har påverkat vår granskning, vårt skrivande och vårt prövande är en interpretation som vi diskuterar i slutet av undersökningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)