Färgval och egagerande produktinlägg på sociala kanaler. : En kvalitativ studie om hur färgval i produktpaketering hos lyxvarumärken kan förändra konsumenters engagemang på sociala kanaler

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Digitaliseringen har gjort att sociala kanaler blivit en mötesplats mellan konsumenter och varumärken. Konsumenter både interagerar och konsumerar på dessa kanaler idag vilket har gjort att många varumärken har handelsplatser kopplade till sociala kanaler. Engagemang är viktigt på sociala kanaler för att låta konsumenter interagera med varumärken som vidare leder till ett större varumärkesvärde. Färg och förpackningsdesign har länge varit faktorer som påverkar konsumenters köpbeteende i fysiska miljöer men i dag finns det gap i hur lyxvarumärken kan använda färg för att skapa engagemang på sociala kanaler. Studien syftar därför till att skapa förståelse för hur lyxvarumärken kan använda färg för att påverka konsumenters engagemang på sociala kanaler.Med utgångspunkt i teorier inom färglära, engagemang och konsumentbeteende syftar denna studie till att skapa förståelse för hur lyxvarumärken kan använda färg för att påverka konsumenters engagemang på sociala kanaler. Studien undersöker detta kvalitativt med hjälp av deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer med 12 informanter. Med hjälp av en social-mediaprototyp undersöks det faktiska agerandet hos informanterna och genom intervjuer undersöks djupgående varför informanterna agerade som de gjorde.Resultaten visar att färgglad produktpaketering bidrar till högre interaktion än produktpaketering utan färg i produktinlägg på sociala kanaler. Studien kommer fram till att färg i produktinlägg på sociala kanaler engagerar mer än inlägg utan färg vilket beskriver att lyxvarumärken kan använda färg på olika sätt för att skapa mer engagerande produktinlägg på sociala kanaler.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)