"Vad som helst kan bli vad som helst" : En kvalitativ studie om utformning, förändringar och handlingserbjudanden i förskolans utomhusmiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Linnea Merlander; Linnea Jordner; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar om utformningen av förskolans utomhusmiljö i relation till dess föränderligt samt vilka handlingserbjudanden det innebär för barnen. Frågeställningarna som ska bidra med att svara till syftet är: Vad uppfattar förskollärare bidrar till utomhusmiljöns föränderlighet och inverkan på handlingserbjudanden? Vilka handlingserbjudanden uppfattar förskollärare att utomhusmiljön kan erbjuda? Vilka handlingserbjudanden uppfattar förskollärare att tillfört material kan erbjuda? En kvalitativ metod i form av enskilda intervjuer med fem förskollärare som arbetar på olika förskolor har använts i studien. Studien har skrivits fram med en teoretisk utgångspunkt från begreppet handlingserbjudanden. I resultatet lyfts det fram att förskollärarna har en övervägande positiv syn på förändringar av utomhusmiljön. Det finns både faktorer som förskollärarna kan styra över och sådant som de behöver anpassa sig efter i relation till utomhusmiljöns föränderlighet. Det framgår att små förändringar kan bidra till stor utveckling och att årstider uppfattas bidra med förändringar på ett naturligt sätt. Både material med och utan förutbestämda användningsområden uppfattas kunna användas på flera sätt, samt att det förhållningssätt som förskollärare har kan bidra till hur och vilka handlingserbjudanden som möjliggörs. Ovanstående exempel från studiens resultat visar på aspekter som kan påverka utomhusmiljöns utformning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)