Digitaliseringens påverkan på redovisningsarbetet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Digitaliseringens påverkan på redovisningsarbetet: En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomens arbetssätt och kompetensutveckling Seminariedatum: 2022-06-03 Ämne/Kurs: FEKH69, Företagsekonomi: Examensarbete i Redovisning på kandidatnivå Författare: Florentina Balaj, Vjosa Maloku & Albulena Shabanaj Handledare: Caroline Hellström Examinator: Elin Funck Nyckelord: Digitalisering, Redovisningsekonomer, Kompetensutveckling, Arbetsuppgifter, Socioteknisk teori, Technology Acceptance Model Forskningsfrågor: (1) Hur ser tillämpningen av digitala system ut i arbetsuppgifter för redovisningsekonomer? (2) Hur har digitaliseringen av arbetsuppgifter påverkat behovet av kompetensutvecklingen hos redovisningsekonomer? Syfte: Syftet med studien är att undersöka digitaliseringens påverkan på redovisningsekonomers arbetssätt och kompetensutveckling Metod: Studien har en kvalitativ forskningsansats där det empiriska materialet insamlats genom 10 semistrukturerade intervjuer med redovisningsekonomer från separata företag Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket har utgångspunkt i Socioteknisk teori och Technology Acceptance-modellen Slutsats: Studien visar att till följd av digitaliseringen upplever redovisningsekonomerna att deras arbetsuppgifter har förändrats och kompetenskraven har påverkats. Enklare och administrativa arbetsuppgifter har blivit effektivare vid tillämpning av digitala system. Digitaliseringen har öppnat en ny inriktning för redovisningsekonomens arbetsuppgifter, vilket också mynnar ut i högre behov av kompetensutveckling. Slutsatsen kan dras att det är väsentligt att hänga med i digitaliseringsutvecklingen och att rätt kompetenser och tekniska färdigheter blir viktigare för att kunna utföra arbetsuppgifterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)