Matematikundervisning för elever med ADHD : Dilemman och möjligheter för lärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och dilemman som matematiklärare möter i undervisningen med elever med ADHD och deras svårigheter. Studien baseras på fem kvalitativa, semistrukturerade intervjuer från olika skolor och kommuner. Informanterna är behöriga matematiklärare för årskurs 4–6. För att analysera informanternas svar har tematisk analys tillämpats. Studien har utgått från ramfaktorteorin och sociokulturella perspektiv. Resultaten visat att lärarna, trots bristande förutsättningar, har strategier för att försöka minska matematiksvårigheterna för elever med ADHD. Majoriteten av informanterna lyfter fram dessa bristande förutsättningar som problematiskt, men det finns även informanter som anser sig ha goda förutsättningar för att stötta elever med ADHD. Tidsbrist, brist på personal och stora grupper var faktorer som bidrog till ökade matematiksvårigheter. Trots dessa brister uppgav informanterna att det finns fungerande strategier för att bedriva undervisning med elever med ADHD, främst genom att använda individanpassade material. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)