Sökning: "ADHD i matematikundervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden ADHD i matematikundervisning.

  1. 1. Matematikundervisning för elever med ADHD : Dilemman och möjligheter för lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Methinee Thongmane; Ahmed Wasuqe; [2023]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; ADHD i matematikundervisning; anpassning; strategier; tid; individanpassat material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och dilemman som matematiklärare möter i undervisningen med elever med ADHD och deras svårigheter. Studien baseras på fem kvalitativa, semistrukturerade intervjuer från olika skolor och kommuner. Informanterna är behöriga matematiklärare för årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete med att främja lärande i matematik hos elever med koncentrationssvårigheter och/eller diagnosen ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Bragd; Helen Karlsson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; anpassningar; koncentrationssvårigheter; matematiksvårigheter; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie hade en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade 16 lärare som undervisar i matematik på låg- och mellanstadiet. Syftet var att öka kunskapen om hur lärare i grundskolans tidigare år arbetar med ämnet matematik för att främja lärande hos elever med koncentrationssvårigheter/diagnos ADHD. LÄS MER

  3. 3. Elever med ADHD, autism eller inlärningssvårigheter i kooperativt lärande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johan Heiling; Filip Leo; [2021]
    Nyckelord :ADHD; Autism; Gruppsammansättning; Inlärningssvårigheter; Kooperativt lärande; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om lärare upplever att elever med ADHD, autism eller inlärningssvårigheter gynnas eller missgynnas av kooperativt lärande i matematiken. Studien utgår från ett fenomenografiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Elever med ADHD och matematikundervisning : En litteraturstudie om hur lärare med hjälp av olika strategier kan motivera elever med ADHD diagnos och utveckla problemlösningsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för maskinteknik (MT)

    Författare :Marcus Bergenheim; Daniel Carlsson; [2019]
    Nyckelord :ADHD-diagnos elever lärare matematik motivation problemlösning relation strategier;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien har inriktning mot elever med diagnosen ADHD och deras eventuella svårigheter inom det matematiska området problemlösning. Den uppmärksammar även hur lärare kan använda sig av olika strategier för att motivera elever med den nämnda diagnosen. LÄS MER

  5. 5. Utifrån dagsformen kan eleven behöva olika anpassningar, olika dagar : En kvalitativ studie om hur elever med ADHD–diagnos och lärare upplever inkluderande matematikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Källinger; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; motivation; ADHD; samarbete; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskaperna i hur lärarna resonerar kring hur de inkluderar elever med ADHD, samt vilka fördelar och utmaningar det innebär för verksamheten. Dessutom uppmärksammas elevernas syn och känsla kring inkludering. Arbetet redogör för tidigare forskning samt Skolverkets syn på inkludering. LÄS MER