Elevhälsans medicinska insats : Grundskole-och gymnasieelevers självskattade nöjdhet med de tjänster som verksamheten erbjuder i en kommun i södra Sverige.

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Elevhälsans medicinska insats (EMI) är en del av elevhälsan som verkar för att elever ska uppnå utbildningsmålen. Inom EMI arbetar skolsköterskor vilka arbetar sjukdoms- och hälsoförebyggande. Ett systematiskt kvalitetsarbete genererar god vårdkvalitet. Det saknas forskning i hur EMI upplevs ur elevens perspektiv. Syfte: Att beskriva elevers skattning av nöjdhet med EMI:s verksamhet i grundskola och gymnasium. Metod: En tvärsnittsstudie med kvantitativ design. 141 elever i årskurs 4 i mellanstadiet (yngre åldersgruppen), årskurs 7 på högstadiet samt årskurs 1 på gymnasiet (äldre åldersgruppen) på tre kommunala skolor i en kommun i södra Sverige har skattat sin nöjdhet med EMI. Data har analyserats i statistikprogrammet SPSS. Chi två-test har använts för gruppjämförelser. Resultat: Helhetsintrycket av EMI var bra. Tillgänglighet, respekt/bemötande, information/kunskap, delaktighet/involvering, emotionellt stöd och kontinuitet/koordinering upplevdes vara god. Den yngre åldersgruppen visste vem skolsköterskan var (p<0,001), tyckte att de fick besöka EMI när de behövde det (p<0,05) samt kände sig trygga med skolsköterskan (p<0,05) oftare jämfört med den äldre åldersgruppen. Slutsatser: Elevernas skattade nöjdhet med EMI:s verksamhet var hög. Skillnader mellan åldersgrupperna fanns i upplevelserna av Tillgänglighet och det Emotionella stödet inom EMI. Inga skillnader mellan kön påvisades. Forskning behövs för att utvärdera och förbättra EMI nationellt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)