Vägledning med genusglasögonen på : Studie- och yrkesvägledare i grundskolan beskriver sitt arbete utifrån ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur arbetet med ett genusperspektiv på studie- och yrkesvägledning utformas i grundskolan. Studien belyser frågor om hur vägledare ser på sitt uppdrag och hur de beskriver sitt arbete med att ha ett genusperspektiv på vägledning. Teorin börjar i en beskrivning av arbetsmarknadens könssegregering, könsuppdelningen i gymnasieprogrammen för att sedan titta på vad styrdokumenten säger angående arbetet med att motverka könsstereotypa studie- och yrkesval. Sedan redovisas forskning som visar att skolan och studie-och yrkesvägledning inte arbetar tillräckligt med att motverka könsstereotypa studie- och yrkesval. I studien har tre studie- och yrkesvägledare i olika kommuner intervjuats. Resultatet av intervjuerna analyseras genom begrepp hämtade från Careership-teorin, Gottfredsons teori om kompromisser och begränsningar och tidigare forskning i ämnet. Resultatet visar att vägledarna belyser att deras medvetenhet om könsreproducerande mönster och hur de kan motverka dessa, påverkar vilket bemötande de har när de möter eleven och dennes habitus. Vilka övningar vägledarna använder i arbetet med genusperspektiv på vägledning redovisas och olika påverkansfaktorer på elevens habitus finns beskrivna. De intervjuade anser vidare att hela skolan måste ta ansvar för studie- och yrkesvägledningen och att den behöver integreras i undervisningen för att någon förändring ska ske. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)