ATT VÅRDA EN NÄRSTÅENDE MED ALZHEIMER

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Alzheimer är en kronisk demenssjukdom som leder till kognitiv svikt och minnesstörningar. Majoriteten som drabbas blir vårdade i hemmet av sina anhöriga vilket leder till stora livsstils- och rollförändringar inom familjen. Syfte: Att belysa anhörigas upplevelser av att vårda en närstående med Alzheimers sjukdom. Metod: En kvalitativ litteraturöversikt med induktiv ansats baserad på 17 vetenskapliga originalartiklar som har kvalitetsgranskats och analyserats. Resultat: Resultatet visar hur anhöriga upplever transitionen till vårdare och vilka känslor och förändringar som det innebär. Anhöriga upplever ett stort ansvar och mycket stress i samband med den nya rollen. Anhöriga upplevde att kunskap och information kring sjukdomen hjälpte dem att hantera de utmaningar som den nya vardagen medförde. Diskussion: Allt fler drabbas av Alzheimers och antalet anhörigvårdare stiger i samma takt. Det är av stor vikt att sjukvården identifierar vilket behov av kunskap och stöd de anhöriga har kring sjukdomen och vad en transition till anhörigvårdare innebär. Genom att identifiera detta kan individuellt stöd ges och därmed främja de anhörigas välmående och hälsa. Slutsats: Kunskap och utbildning hos de berörda personerna kan främja en lyckad transition. Mer forskning om vilken kunskap sjuksköterskan generellt besitter kring transition och dess påverkan på individen föreslås för att kunna identifiera eventuella förbättrings- och utbildningsbehov. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)