Fem tysta minuter, eller kan barnet inte be om vattnet? En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares beskrivningar av AKK som ett medel för kommunikation i måltidsituationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver sin användning av AKK i måltidssituationer som ett medel för kommunikation för att främja delaktighet. Detta då läroplan för förskolan (2018) poängterar att utbildningen i förskolan ska anpassas efter barns behov och förutsättningar. I situationer i förskolan kan barn mötas av olika typer av kommunikation och samspel i sin omgivning. Då ett barn upplever att det är svårt att kommunicera eller göra sig förstådd, kan det uppstå frustration för barnet när omgivningen har svårt att förstå. Genom att genomföra en kvalitativ intervjustudie med sociokulturell teorigrund ges möjlighet att få förskollärares beskrivningar och erfarenheter kring hur AKK kan fungera som ett medel för kommunikation som i sin tur verkar för att främja delaktighet. Vi genomförde semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare som har arbetserfarenhet av att arbeta med AKK. Förskollärarna jobbar på nio olika förskolor i olika kommuner. Den insamlade och analyserade empirin visar att förskollärare har olika erfarenheter av att arbeta med AKK samt olika beskrivningar om vad de tycker om AKK som verktyg för att främja delaktighet. Resultatet visade att förskollärare beskriver att olika typer av AKK möjliggör kommunikation samt möjlighet till delaktighet för barnen och barngruppen, och det var en gemensam positiv inställning till AKK.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)