Läs- och skrivsvårigheter : En kunskapsöversikt om metoder och anpassningar för elever i årskurs F-3

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Svenskämnet bär ett huvudansvar för elevers läs- och skrivutveckling (Skolverket, 2011). Lärare ska kunna använda olika metoder för elever med läs- och skrivsvårigheter som behöver extra anpassningar. I kunskapsöversikten har vi kartlagt nio vetenskapliga artiklar som använder olika metoder för elever i grundskolan som har läs- och skrivsvårigheter. Syftet med vår översikt är att öka förståelsen för vad forskning säger om lärares metoder som används för elever som har läs- och skrivsvårigheter. Med hjälp av olika databaser har vi med sökord fått fram nio artiklar där vi har analyserat artiklarnas syfte, frågeställningar, urval, metod och resultat. Detta gjorde vi för att få en djupare förståelse för studiernas resultat samt vad som kännetecknar forskningen om det område som vi har valt. För att uppfylla vårt syfte använde vi oss av frågeställningen: Vad kännetecknar forskningen om metoder för att stärka elever med läs- och skrivsvårigheter som behöver extra anpassningar? Studiernas resultat visade att olika metoder och visuella hjälpmedel gav positiva effekter i undervisningen. Resultat visar även att elever med läs- och skrivsvårigheter behöver kontinuerligt stöd och att undervisningen ska bedrivas genom en lärandemiljö som ska skapa motivation hos eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)