Augmented Reality: ett verktyg för utbildning inom industrin : Hur kan Augmented Reality användas för utbildning och träning inom producerande industri

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Karl Lyrén; Anders Skagerlind; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Utbildning och träning av personal är en viktig del av industriers verksamhet samt ett område med stora kostnader. Att höja kvaliteten på utbildningen samtidigt som kostnader och tidsåtgång minskas är därför önskvärt. Augmented reality är en teknik som funnits länge men inte varit tillgänglig för allmänheten tidigare. I takt med att tekniken utvecklats har den blivit mer tillgänglig och nått allmänheten i form av mobilapplikationer som Pokemon Go. I denna rapport undersöks hur AR kan användas för att förbättra utbildning och träning av personal inom industrin. Undersökningen baseras på tidigare studier samt intervjuer med brukare av tekniken.  Resultatet av undersökningen är att AR kan både förbättra utbildningar kvalitetsmässigt, minska kostnader och leda till effektivare utbildningar. Intervjuerna visade att intresse för att implementera tekniken finns men att kostnad och tillgänglighet utgör problem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)