Sandvärmesystemet : Det första uppvärmningssystemet i personvagnar

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturvård

Författare: Fredrik Åkerblom; [2024]

Nyckelord: Sandvärme;

Sammanfattning: 1856 började Statens Järnvägar med gods- och persontrafik och någon gång under början av 1860-talet så uppstod önskemålet att ha uppvärmning i förstaklasskupéer under de kalla vintermånaderna. Därmed så infördes den första uppvärmningen i personvagnar. Systemet som infördes köptes in från företaget Lauenstein & Co, Hamburg, där man även köpte in de första personvagnarna till Statens Järnvägar. Värmesystemet etablerades i de svenska personvagnarna under det tidiga 1860-talet och kom senare att utvecklas för att bättre passa det skandinaviska klimatet.   Värmesystemet som kom att bli det svenska systemet var i stället för att vara baserat på varmvatten, som i andra delar av Centraleuropa, baserad på uppvärmning av sand. Det kom att kallas för sandvärmesystemet. Cylindrar fylldes med uppvärmd sand som sedan placerades under sofforna i så kallade blecklådor. På utvalda stationer så fanns det ugnar och personal för att hantera uppvärmningen och utbyte av cylindrarna. Värmesystemet var i bruk under cirka ett årtionde innan det sedan byttes ut mot ångvärmen under 1870-talet. Eftersom det skrotades ifrån Statens Järnvägar under det tidiga 1870-talet så är det väldigt lite som eventuellt har överlevt och finns bevarat idag i de museala samlingarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)