Att knäcka koden! : En kvalitativ intervjustudie om metoder för att underlätta matematikundervisningen för elever med läs- och skrivsvårigheter.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Författare: Tilda Hugosson; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Något som har konstaterats i flera studier är att matematikämnet påverkas avläs- och skrivsvårigheter. Detta väckte ett intresse till att ta reda på metodersom lärare använder för att anpassa undervisningen till elever som harsvårigheter i läsning och skrivning. I studien besvaras frågeställningen”Vilka metoder använder matematiklärare för att anpassa undervisningen tillatt tillgodose elever med läs- och skrivsvårigheter?”. För att besvara dettagenomfördes fem semistrukturerade intervjuer. Dessa analyserades sedanmed hjälp av en tematisk analys. Analysen gav sedan fem kategorier sombeskrev metoder som användes av verksamma lärare. Metoderna deladesäven in i lärares två yrkesperspektiv, didaktiskt och pedagogiskt. Detdidaktiska handlar om hur ämnesinnehållet behandlas. De metoder somanvänds inom den didaktiska delen av läraryrket är avskalning, förändringoch begrepp. Avskalning syftade på att lärare kortar ner uppgifter medmycket text för att eleverna inte ska behöva läsa så mycket. Förändringhandlade om att variera undervisningen till elever och anpassa den efter debehov som syns med hänsyn till deras svårigheter i läsning och skrivning.Begrepp hade som syfte att förklara hur lärare arbetade med begrepp för atteleverna med läs- och skrivsvårigheter enklare skulle lära sig dem, dåbegrepp visade sig vara en svårighet. Det pedagogiska perspektivet handladeom det arbete som lärare lägger för att utveckla eleven utöver sinaämneskunskaper, den så kallade fostrande delen av läraryrket och beskrivs avkategorierna stärka samt vägledning. Stärka handlade om att elever skullekänna sig starka och säkra på det matematiska innehållet för att få det enklareatt hantera ny information. Vägledning handlade om att hjälpa eleven att tafram strategier som hjälper dem i ett flertal aspekt av livet. Studiens resultatär relevant för verksamma lärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)