”Fröken! Har du fotat mig i smyg?” : En studie om dokumentation och barns möjlighet till delaktighet utifrån ett maktkritiskt diskursperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att undersöka dokumentationsarbetet i förskolan med tonvikt på att synliggöra barnens agentskap och barnens inflytande utifrån ett maktkritiskt diskursperspektiv. Undersökningen har genomförts i två delstudier. I delstudie ett (1) har Emma använt sig av textanalys och analyserat Skollagen, Barnkonventionen, Lpfö 18 och Skolverkets allmänna råd. I delstudie två (2) har Jeppe genomfört intervjuer med fem förskollärare. Studien utgår från ett poststrukturalistiskt perspektiv utifrån Foucaults maktkritiska perspektiv. I analysen har vi använt oss av sociala fenomen, maktdiskurs och formativa diskurser.  Resultatet i studien visar på att barns ålder och mognad har betydelse för om barn ska få en aktiv roll i dokumentationsarbetet. Detta lyfter både förskollärarna från intervjuerna samt Skollagen, Barnkonventionen och Skolverkets allmänna råd. Samtidigt menar Lpfö 18 att barnen ska ha en aktiv roll i dokumentationsarbetet och att förskollärare och rektor ansvarar för att barnen ska få ett reellt inflytande och en aktiv roll i dokumentationsarbetet. I studien har vi också sett att makten ständigt växlar mellan utövarna samt att maktrelationer alltid är relationellt. Makten växlar mellan förskollärare och barn inom dokumentationsarbetet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)