Tillväxten av nischade TV-kanaler : Ökad konkurrens på den svenska TV-marknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Susanne Ölund; Åsa Modig; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Övergången till digital-TV och en allt billigare teknik för TV-produktion har triggat den explosionsartade ökningen av nischade TV-kanaler. I det allt mer fragmentiserade och individualiserade svenska samhället har nischkanalerna nått framgångar. Deras utbredning och popularitet rör om i grytan på en tidigare relativt statisk marknad och ingen aktör lämnas opåverkad. Tydligt är att de stora TV-kanalerna tappar mark och måste anpassa sig till det nya TV-landskap som håller på att ta form. Allt verkar peka på en fortsatt ökning av nischkanaler. Frågan är hur stor andel av marknaden de kommer att ta och om de fristående nischkanalerna kommer att kunna konkurrera med nischkanaler från stora TV-koncerner som TV4, MTG och SBS? Syftet med uppsatsen har varit att utforska dagens svenska TV-marknad och undersöka hur den rådande och stundande utvecklingen kommer att påverka konkurrenssituationen för våra stora TV-kanaler och de nya nischkanalerna. En kvalitativ marknadsundersökning har genomförts i form av djupintervjuer med experter inom TV-branschen. Porters konkurrenskraftsmodell har legat till grund för analysen. Våra huvudsakliga slutsatser är att vi i framtiden kan förvänta oss ett nischkanalslandskap dominerat av systerkanaler till våra kommersiella storkanaler. Nischkanalerna kommer tillsammans att inta en stabil och betydelsefull position på marknaden. Sveriges stora TV- och mediekoncerner kommer att starta fler nischkanaler framöver. Risken för att kannibalisera på sin storkanal är dock stor. Den närmaste tiden kommer att vara en kapplöpning i att hitta på, skapa och förverkliga kanalkoncept som har ett potentiellt tittande i framtiden. I dagsläget finns inget tillförlitligt system för att mäta tittande på nischkanaler, vilket resulterar i begränsade annonsintäkter för dessa. Nyckeln till överlevnad och etablering är därmed optimering av kanalens distribution.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)