Varför har vi bild? : En kvalitativ studie kring elevernas motivation inom bildämnet i grundskolans senare år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Författare: Emma Hjortzberg; [2023]

Nyckelord: Bildundervisning; motivation; kursplan; genus;

Sammanfattning: Studien utfördes med syfte att förstå och beskriva hur elever i årskurs sju och årskurs nio förhåller sig till bildämnet. Av vikt för studien var också att se om förhållandet till bildämnet påverkades av vilken könstillhörighet eleverna hade. Det empiriska materialet samlades in genom observationer samt semistrukturerade fokusgruppintervjuer och analyserades utifrån Knud Illeris lärandeprocessmodell i en hermeneutisk spiral. Resultatet av studien visade att elevernas ålder påverkade mängden drivkraft i ämnet där eleverna i årskurs nio hade mindre förståelse för bildämnets syfte samt mindre drivkraft till att prestera under lektionstid. Det fanns även vissa skillnader när det kom till könstillhörighet och drivkraft där pojkarna generellt uppvisade fler negativa beteenden samt svårigheter att fokusera under de observerade lektionerna och intervjuerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)