Lång division — en lång väg till förståelse : En litteraturstudie om elevers svårigheter med divisionsalgoritmer samt vilka undervisningsstrategier lärare kan använda för att hantera svårigheterna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Denna litteraturstudie syftar till att undersöka undervisningen av divisionsalgoritmer för att redogöra för vilka svårigheter elever har med användningen av divisionsalgoritmer samt vilka strategier lärare kan tillämpa för att hantera dessa svårigheter. Vetenskapliga artiklar som besvarar dessa frågeställningar söktes fram genom databaserna Scopus och ERIC och valdes sedan ut baserat på förutbestämda urvalskriterier. Studiens resultat sammanställdes enligt en tematisk analys där olika teman formulerades utifrån artiklarnas innehåll för att ge svar på frågeställningarna. För att beskriva elevers svårigheter med divisionsalgoritmer skapades tre teman: 1) Att förstå varför; 2) Positionssystemet; och 3) Begreppet rest. Vidare skapades fyra teman som identifierade olika undervisningsstrategier för att hantera ovan nämnda svårigheter: 1) Arbeta successivt med förståelse från tidig ålder; 2) Jämföra flera algoritmer; 3) Organisera strukturerad övning; och 4) Låta elever diskutera i grupp. Från resultatet drogs framförallt slutsatsen att elever har svårt att förstå innebörden av varje steg i algoritmerna vilket bör tas hänsyn till i undervisningens upplägg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)