GRADEN AV KONSONANS OCH DISSONANS I INTERVALL : En studie om upplevt obehag av konsonans och dissonans i science-fiction spel

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Anton Rondin; [2023]

Nyckelord: intervall; dissonans konsonans; obehag; behag;

Sammanfattning: Denna studie har undersökt huruvida graden av obehag och behag upplevs av spelare genom dissonans och konsonans i intervall. En artefakt i form av en spelsekvens skapades med två olika kompositioner baserat på dissonanta och konsonanta intervall ur ett västerländskt perspektiv. Fyra deltagare fick titta på spelsekvenserna som senare följdes upp med en semistrukturerad intervju. Intervjuerna analyserades utifrån forskningen som diskuterats i bakgrunden. Ingen större generalisering har kunnat göras i resultatet då undersökningen ingår i en relativt liten studie. Analysen belyser dock likheter som hittades mellan respondenterna. Samtliga respondenter uppfattade den dissonanta artefakten som mer obehaglig i förhållande till den mer behagligt upplevda konsonanta versionen. I rapporten diskuteras både forskningsetiska perspektiv och hur undersökningen hade kunnat utföras med mer tid, större budget och med en adderad kvantitativ forskningsmetod.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)