Elsparkcykeln, förtjusning eller pest?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Elsparkcykeln är det transportmedel som under året 2018 gjorde en explos-ionsartad entré i många av världens städer. Genom att använda smartphones och den utvecklade QR-tekniken kan vem som helst med en smartphone idag ladda ned appar som möjliggör användning av elsparkcykeln. Systemen byg-ger helt enkelt på att en smartphoneanvändare laddar ned leverantörernas app, där användarvillkor godkänns och betaluppgifter lämnas. Sedan använder man gps och karta för att lokalisera elsparkcyklar i ens närhet. Genom att använda smartphonens kamera kan elsparkcykeln låsas upp och användas. Rapporten behandlar ämnet elsparkcyklar, dess användning samt attityder mot det nya transportmedlet. Dess syfte är att identifiera vilka användarna är samt hur elsparkcykeln används men även att få en generell bild av hur vi ser på detta nyintroducerade transportmedel i vår stadsmiljö. Studien genomförs i fem olika delar, litteraturstudie, fältstudie, enkätstudie samt analys och diskussion. Studierna för arbetet riktade sig mot två olika grupper. Fältstudien genomfördes bland aktiva användare av elsparkcykel och enkätstudien genomfördes bland både aktiva användare samt icke användare. Fältstudien begränsades geografiskt till Lund och Malmö medan enkätstudien inte var lika begränsad geografiskt sett. Deltagarantalet låg strax under 200 för fältstudien och strax över 300 för enkätstudien. Rapporten fastställer att elsparkcyklar som nytt transportmedel mottagits i vår stadsmiljö dock med starka åsikter både negativa och positiva. För att elsparkcykeln ska få ett mer positivt mottagande krävs en del förbättringar och tydligheter kring säkerhet och reglering av hur de körs och hanteras i vår stadsmiljö. Elsparkcykeln ses som smidig och lättillgänglig för utbredda grup-per i samhället. Den typiska användaren av elsparkcykeln visar sig vara både kvinnor och män under 35 år, där majoritet ligger i åldersspannet 25–35 år. Studierna visar på att den typiska användaren har en avslutad gymnasieutbildning med varierad inkomst mellan 15 000–50 000 kr. Elsparkcykelanvändaren tillhör antingen gruppen som enbart testat elsparkcykel en gång eller åkt elsparkcykel mer än 20 gånger. Rapporten fastställer att den typiska resan med elsparkcykeln är från punkt A till punkt B. Den fastställer även att det finns en stor efterfrågan på ökade riktlinjer och lagar kring elsparkcyklar. Studien visar att attityden mot elsparkcyklar i dagsläget är mer negativt. Detta är främst kopplat till upplevd otrygghet och att de inte anses vara bra för mil-jön. En tydlig slutsats som kan dras är att elsparkcykelanvändarna till största del kommer från trafikantgrupperna, cykel, kollektivtrafik och gång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)