Förskollärares strategier för inträde i barnens fria lek : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om deras roll i den fria leken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar kring den process som utgör deras deltagande i barnens fria lek. Frågorna som ställts är vilka strategier förskollärare anser vara gynnsamma kontra inte gynnsamma när de ska träda in i barnens fria lek. Tidigare forskning visar att förskollärare antar olika roller som kan beskrivas som observatör,scenförvaltare, medspelare, lekledare, dirigent, omdirigerare och oengagerad. Begreppen i den tidigare forskningen verkar som analysverktyg i studien. Metoden som användes var intervjuer med åtta förskollärare, samt tematisk innehållsanalys. Resultatet visar att förskollärarna tillämpar strategier som hänfaller till lekrollerna observatör och medspelare, observatör och erbjuder stöttning samt observatör och scenförvaltare. De strategier förskollärarna inte tillämpar när de ska ge sig in i barnens lek hänfaller till rollerna dirigent och omdirigerare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)