Satellituppskjutning från flygplan

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Författare: Cherine Colliander; Linn Mandell; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Med dagens teknik skickas mindre satelliter upp tillsammans med större satelliter. Detta leder till att mindre satelliter får en tilldelad omloppsbana utifrån vilken bana den större satelliten ska hamna i. Att istället skicka upp mindre satelliter med hjälp av flygplan ökar flexibiliteten och möjligheten för fler att skicka upp satelliter. För detta ändamål togs en konceptuell design av ett stridsflygplan fram. En initial viktsestimering av take-off weight (14.9 ton), fuel weight (5.9 ton) samt empty weight (9.1 ton) gjordes. Baserad på en estimerad vingbelastning kunde sedan CL,max beräknas till 2.07 och vingens referens area till 43.71 m2. Med hänsyn till historiska data beräknades flygplanskroppens längd till 16.5 m. För att bestämma thrust to weight ratio samt wing loading konstruerades ett constraint diagram med olika krav från uppdragets kravspecifikation. Detta gav möjligheten att skapa en initial dimensionering av flygplanet. NACA 2412 valdes som vingprofil.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)