Vad sker i klassrummet? : En studie om språkutvecklande aktiviteter inom svensk- och matematikundervisningen i årskurs 2 och 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Språkutveckling gynnar elevers kunskapsutveckling och framgång i skolan. Elever vars språkliga förmåga brister riskerar att få svårigheter med kunskapsutvecklingen i skolan. Lärare behöver därför kunskap om vad de kan göra för att stötta elevers språkutveckling. I denna studie undersöks förekomsten av sju språkutvecklande aktiviteter i fyra klasser inom svensk- och matematikundervisningen i årskurs 2 och 3. Lärarnas praktik dokumenteras med stöd av ett observationsschema som bygger på det brittiska observationsverktyget ”Communication Supporting Classrooms Observation Tool”. Resultatet analyseras och jämförs med avseende på skolämne och årskurs. Studien visar att de språkutvecklande aktiviteterna förekommer oftare inom svenskundervisningen men att utbudet av antal aktiviteter i matematikundervisningen är högre. Vidare visar studien att eleverna erbjuds få tillfällen att arbeta tillsammans utan att fokus istället ligger på aktiviteter som är styrda av läraren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)