"Man måste vara närvarande, annars hjälper det inte hur många vuxna man är": En intervjustudie om språkutvecklande arbete i mångkulturella förskolor

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sofia Larsson Sundberg; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Studiens syfte är att bidra till fördjupad kunskap kring medvetna och aktiva arbetssätt som kan främja barnsspråkutveckling i mångkulturella förskolor samt vilka teoretiska grunder dessa arbetssätt vilar på. Studien synliggör dearbetssätt som av förskolepedagoger belyses som utvecklande för barns språkutveckling och diskuteras därefter ur deteoretiska perspektiv som presenterats som teoretisk anknytning.De frågeställningar som behandlats tematiskt är: Vilka arbetssätt/metoder upplever förskolepedagoger som utvecklandeför barns språkutveckling? Hur upplever förskolepedagogerna sin roll i barns språkutveckling? Hur betraktarförskolepedagogerna begreppet språkutveckling? Samt hur betraktar förskolepedagogerna begreppet flerspråkig?Studien är en kvalitativ undersökning och bygger på samtalsintervjuer där syftet är att synliggöra förskolepedagogernasuppfattningar, vilka bygger på beprövad erfarenhet och utbildning.Resultatet av studien visar att dialogen och samspelet är gemensamt i de arbetssätt som förskolepedagogerna belysersom utvecklande för barns språkutveckling i mångkulturella förskolor. Det är även dialogen och samspelet som lyftsfram då förskolepedagogerna beskriver sina egna roller i barnens språkutveckling.De didaktiska konsekvenser som kan uppstå genom den här studien är att dialoger gällande arbetssätt som främjar barnsspråkutveckling i mångkulturella förskolor kan uppstå. Genom dialoger uppstår samspel och i samspelet kan arbetetmed barns språkutveckling utvecklas ytterligare. Studien kan således bidra till en ökad utveckling av arbetet som rörbarns språkutveckling i mångkulturella förskolor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)