Fri lek i förskolan - En studie om pedagogers syn på den fria leken i förskolan.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Susanne Forsman; Solveig Othzén; [2007]

Nyckelord: Lek; Fri lek; Pedagog; Lekmiljö; Förskola;

Sammanfattning: Syfte: Vårt huvudsyfte är att ta reda på hur några av dagens pedagoger i förskolan ser på den fria leken. I vårt arbete vill vi också undersöka hur det förhåller sig mellan aktuell forskning och verksamheten i förskolan.Frågeställning: Vad är syftet med fri lek, enligt pedagoger? Vilken syn har pedagoger på den fria leken? Hur förhåller det sig mellan teori och praktik?Metod: I denna studie har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer, med sex förskollärare. Vi använde oss av bandspelare för att efteråt skriva ned ordagrant hela intervjun. Vi har analyserat texten utifrån hermeneutiken och tagit fram fem teman utifrån svaren.Resultat: De resultat som har framkommit är att leken är oerhört viktig för både pedagoger och forskare och den kan beskrivas i termer som: en magisk värld, lärande, upptäckarlust, paradoxal och fantasirik. Fri lek är när det är på barnens villkor och ingen vuxen som styr. Alla pedagoger ansåg att det är en svår balansgång om och när de ska gå in i den fria leken. De sa alla att det var viktigt att vara med och stötta och hjälpa barn som inte kan lekkoderna och de vill vara en bra förebild. Samtliga informanter ansåg att lekmiljön hade stor betydelse och att den måste vara föränderlig utifrån barnens intresse. Vi upplever att litteraturen är mer positiv till att vuxna är med i leken än vad pedagogerna själva utryckte. Det kan vara att pedagogerna är rädda för att störa barnen, men vi upplevde det ändå som att det fanns en vilja att delta i leken. Vi vill lyfta betydelsen av en vuxens delaktighet och att vara medupptäckare i barnens fantasivärld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)