Sökning: "marknadsekonomi i sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden marknadsekonomi i sverige.
1. Revisionspliktens vara eller icke vara
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfråga: Vad har aktörer i en koordinerad marknadsekonomi för syn på revisionsplikten och hur ser sambandet ut mellan synen och deras förtroende för revisorskåren? Syfte: Syftet är att studera aktörers inställning till revisionsplikten för små aktiebolag i KME:n Sverige och undersöka det eventuella sambandet mellan inställningen och förtroende. Metod: Uppsatsen är en fallstudie av Sverige och har en deduktiv ansats. LÄS MER
2. Uppgång och fall : Läromedelsanalys om Sovjetunionen i komparation till Romarriket, Nazityskland och Jugoslavien
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka digitala läromedelstexter om Sovjetunionens kontroversiella historia och vidare i komparation till historieskrivningar om Romarriket, Nazityskland och Jugoslavien. De utvalda ämnesområdena innefattar olika grader av politisk känslighet och utgör samhällen som har uppstått och fallit under olika tidsperioder. LÄS MER
3. Inte bara hus som hus : Ett underlag till diskussion kring ett lämpligt innehåll i en samtida arkitekturpolitik i Lidköpings kommun
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Under 2018, mitt i en global miljökris, en nationell ökning av sociala klyftor och segregation, accepterade den svenska regeringen en ny nationell arkitekturpolitik, Politik för Gestaltad livsmiljö (Policy for Designed Living Environment). Politiken är förankrad i en marknadsekonomi och förmedlar olika strategier för hållbar utveckling. LÄS MER
4. Consumer’s choice, or is it?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Politisk konsumtion är en växande konsumentrörelse där individer konsumerar inte enbart för att maximera egennytta, utan även för att skapa godartad samhällelig förändring, lokalt som globalt. Den teoretiska debatten kring detta fenomen vilar på grunder såsom neoklassisk marknadsekonomi och idén om den suveräna konsumenten. LÄS MER
5. Butikerna bakom skärmen – Kapabiliteter inom e-handeln och dess påverkan på effectiveness i en dynamisk miljö
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilka kapabiliteter inom e-handeln som påverkar företags värdeskapande genom effectiveness i en dynamisk miljö. Metod: Via en kvalitativ ansats genomfördes en multipel fallstudie med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER