Eleven i den lilla och stora klassen : En kvalitativ studie av elever och lärares upplevelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse klasstorlek har för elever och lärare utifrån deras egna upplevelser mot bakgrund av faktorer som trivsel, miljö, gruppdynamik, stress, lärande samt prestation och motivation. Våra frågor var således: Hur upplever elever och lärare att det är att befinna sig i en liten respektive stor klass? Vilka för- och nackdelar upplever elever och lärare i den befintliga klassen? och Finns det något samband mellan klasstorlek och elever och lärares upplevelser? Som metod användes en kvalitativ metod i form av intervjuer då vår önskan var att komma informanterna på djupet genom att ta del av deras upplevelser, erfarenheter och sociala värld. Det genomfördes åtta intervjuer på två olika skolor, varav fyra intervjuer på varje skola. Sex av intervjuerna var elevintervjuer och två var lärarintervjuer. Efter insamlingen av materialet så transkriberades intervjuerna och analyserades med stöd av symbolisk interaktionism och hermeneutik, då vår önskan var att fånga informanternas sociala verklighet och tolka texterna med en djupare förståelse. Det som framgick var att eleverna överlag kände sig nöjda i den befintliga klassen. Generellt så upplevde eleverna i de båda klasserna att miljön var något högljudd och att de stundvis hade svårt att få studiero. Vidare upplevde eleverna i båda klasserna en god sammanhållning, främst eleverna i den lilla klassen. Liknande attityder och värderingar fanns hos samtliga elever, där kamratskap var en betydande del. Elevernas framtidsvisioner gällande bra betyg för ett kommande arbetsliv var en stor motivationsfaktor till att gå i skolan för alla elever. Samtliga elever upplevde periodvis stress, framförallt när det gällde prov och läxor. De flesta elever upplevde att lärarna hade tid att se och hjälpa dem. Trots detta önskade lärarna i de båda klasserna att det fanns mer tid till att hjälpa varje enskild elev. Vår slutsats är att det fanns mer likheter än skillnader mellan den stora och lilla klassen. Då vår studie endast är en inblick i klasserna får vi svårt att uttala oss generellt om klasstorlek och dess specifika påverkan för informanternas upplevelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)