Förbättring av plockkvalitén och effektivisering av orderprocessen vid DHL Supply Chain

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Problemet som avhandlats i detta projekt är plockkvalitén på DHL Supply Chain i Örebro som opererar som ett distributionscenter för Ford och Volvo. Fokus i detta projekt har varit på plockprocessen på Fords avdelning. Med stigande reklamationskostnader utan vidare ökning av omsättning av varor, har detta problem varit i fokus i syfte att identifiera orsakerna samt presentera lönsamma och implementeringsbara förbättringsförslag. Problemet att avhandla har därmed varit: ”På vilket sätt kan orderprocessen effektiviseras för att minska reklamationskostnader?” De tre reklamationstyperna som varit aktuella på grund av att de är mer vanligt förekommande är: • Fel kvantitet levererat • Fel artikel levererad • Skadad artikel levererad Dessa reklamationstyper har behandlats med hjälp av olika verktyg, samt Lean-principer. Jidoka låg till grund för att bygga in kvalitet i processen genom Poka Yoke för att försvåra potentialen att plocka fel i lagret. Även Paretodiagram har varit av stor vikt för att identifiera reklamationstypen som hade störst inverkan på processen. Resultatet av detta arbete är bl.a. förbättringsförslag i form av implementering av streckkodsläsare eller pick to voice. Även förbättringsförslag i form av en modifiering av en algoritm för att försöka minska felen i val av emballage för plocket har presenterats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)