Personlig och individuell kompetensutveckling i informations- och kommunikations- teknologi för pedagoger - PIM inom grundskolan.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Myrto Pitsava; Lars Andrén; [2009]

Nyckelord: IKT; PIM; ITiS; kompetensutveckling; skolutvecklin;

Sammanfattning: SyfteSyftet med studien var att utforska hur kompetensutvecklingsprogrammet PIM fungerar som ett verktyg förutvecklingen av informations- och kommunikationsteknologisk kompetens hos några pedagoger i grundskolan.FrågeställningHur fungerar PIM som ett utbildningsmedel för kompetensutveckling enligt pedagogerna i vår studie?Anser de att PIM inverkar på deras verksamhet?Anser de att PIM inverkar på deras yrkesroll?MetodVi gjorde en fallstudie där vi använde oss av en kvalitativ intervjuform med öppna frågor. På så sätt kunde vi fåfram undersökningspersonernas synpunkter och egna uppfattningar. Vi fick våra data genom att intervjua sexpedagoger på tre olika grundskolor i två kommuner.ResultatDet var obligatoriskt för pedagogerna i vår studie att göra PIM. Vi fann att det inom skolan ofta saknades dentekniska utrustningen som behövdes för att pedagogerna skulle kunna utnyttja sina PIM-kunskaper både i detadministrativa arbetet och i klassrummet.Pedagogernas svar visade att de inte ansåg att PIM påverkade skolutvecklingen i stort, på grund av olika brister.Det fanns brister inom tekniken, handledningen och ekonomin.Pedagogerna svarade att deras verksamhet inte påverkades nämnvärt av PIM. De fick inte konkreta instruktionerom hur PIM skulle kunna användas i deras undervisning.Pedagogerna i vår studie såg förändringarna i lärarrollen som en naturlig del av läraryrket och inte som resultatav PIM:s införande i skolan. De såg sig själva som en handledare istället för en slags expert men de såg ingaproblem med att ha fått en förändrad lärarroll.Betydelse för läraryrketMed anledning av vårt resultat hävdar vi att utbildningen inom IKT måste vara mer anpassad till varje pedagogoch skolans behov. En lösning vi föreslår är att implementera IKT-kurser inom lärarutbildningen så att allablivande pedagoger får grundläggande datorkunskaper, och att IKT blir ett separat ämne inom grundskolan, meden utbildad IT-pedagog.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)