Risksamhället och barns riskfyllda lek : En kvalitativ studie om risksamhällets inverkan på villkoren för barns riskfyllda lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Följande studie bygger på antagandet att risksamhället har en inverkan på villkoren för barns riskfyllda lek samt att detta genererar en utmaning för förskolors pedagoger. Utifrån dessa antaganden har ett fokussamtal genomförts. Syftet med studien är att genom fokussamtalet med pedagoger från en storavdelning synliggöra den kollektiva förståelsen av inverkan samt hur pedagogerna förhåller sig till utmaningen. I bearbetningen av resultatet används Becks teori om risksamhället och barndomssociologi. Resultatet visar att risksamhället har en inverkan på villkoren för barns riskfyllda lek, genom åtgärder i den fysiska miljön, bestämmelser som påverkar vilka fysiska miljöer pedagogerna kan erbjuda barnen samt ovillighet att ändra på den miljö pedagogerna anser farlig. Resultatet visar att inverkan på pedagogernas förhållningssätt enligt pedagogerna är att risksamhället erbjuder ett tillfälle för utveckling då inverkan leder till reflektioner och diskussioner som stärker dem i deras roll. Studiens resultat visar att risksamhällets inverkan på villkoren för barns riskfyllda lek i förskolan kan ha olika betydelse, beroende på hur pedagoger förhåller sig till utmaningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)