Malus-systemet : En kvantitativ studie om huruvida avskaffandet av bonusen i bonus-malus-systemet har påverkat konsumtionen av miljöbilar

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: 1 juli 2018 lanserades bonus-malus-systemet i Sverige i syfte att öka andelen miljöbilar i den svenska fordonsflottan. Den 8 november 2022, valde regeringen att avskaffa bonusen i systemet, då man menade att marknaden nu hade åtgärdat de problem som systemet var till för att lösa. Den här studien ämnar att undersöka om avskaffandet av bonusen i bonus-malus-systemet har påverkat konsumtionen av miljöbilar. Detta genom att använda sig av en Event study-metodik där en dynamisk paneldataanalys genomförs för att skatta hur andelen miljöbilar har förändrats över tid för att sedermera predicera för hur denna andel hade sett ut om bonusen kvarblivit. Resultatet visar att den faktiska andelen miljöbilar har minskat efter bonusens avskaffande med  15.5 procent. Storleken av effekten bör undersökas vidare av framtida studier då förlängda leveranstider påverkat resultaten och med all sannolikhet dämpat effekten. Däremot bedömer studien att regeringen högst troligt hade fel i sitt uttalande att slopningen av bonusen inte skulle ge några effekter på bilmarknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)