Effektivisering av slutflöde linjetillverkning av lastbilshytter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Laxå Special Vehicles även kallat LSV startades 1962 och är sedan 2021 ett helägt dotterbolag till Scania som bygger Scanias specialfordon. Företaget bygger både chassin och hytter, detta arbete är dock avgränsat till hyttproduktionen och mer specifikt slutmonteringen av hyttarna.Slutmonteringen består av ett slutflöde med sex stationer där 5 av stationerna är manuell montering och den sjätte är en ugn där hytterna härdas. LSV har haft problem med att slutflödet inte färdigställer de åtta hytter om dagen som är planerade därav undersöker det här arbetet hur det är möjligt att effektivisera slutflödet så att de når upp till det planerade målet. Målet med arbetet är att presentera förbättringsförslag som skulle kunna öka effektiviteten på slutflödet. För att undersöka vilka möjligheter till förbättringar som finns så börjar arbete med att titta på vilka rotorsaker som kan orsaka den låga effektiviteten. Verktyg som används för att titta på detta är dels en flödesanalys som tittar på en av produkterna som produceras, men även Leanverktyg såsom Spagettidiagram, Ishikawadiagram och 5-varför används för att bestämma potentiella rotorsaker till problemet. Resultatet som arbete ger leder till följande slutsatser: att företaget bör fortsätta att arbeta med 5S. Det andra är att företaget bör göra sig mindre beroende av gaffeltrucken i slutflödet genom att bygga bort fysiska hinder som idag gör att en truck behöver användas för att flytta hytter. Samt att företaget bör arbeta mot att säkra sin personalförsörjning i slutflödet, förslag på detta är antingen genom att utbilda personal inom företaget som jobbar med mindre tidspressade arbetsuppgifter alternativt arbeta med bemanningsbolag så att det finns möjlighet att ta in vikarier via bemanningsbolag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)