Anställning av myndighetschefer – politiska beslut? Förfarandet vid- och uppföljningen av anställning av myndighetschefer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Författare: Nils Andersson Ström; [2023]

Nyckelord: statsrätt; Law and Political Science;

Sammanfattning: Myndighetschefer anställs av regeringen som en del av den så kallade utnäm-ningsmakten. Anställningen av myndighetschefer är emellertid inte helt dis-kretionär, den centrala regleringen på området, 12 kap. 5 § regeringsformen, stadgar att vid tillsättningen av dylika tjänster ska avseende endast fästas vid sakliga grunder. Uppsatsen utreder bakgrunden, intentionen och innebörden av denna regel. Vidare utreds hur förfarandet vid anställningen av myndig-hetschefer är reglerat samt vilka kontrollmekanismer som finns för att säker-ställa efterföljandet av kraven i 12 kap. 5 § RF. Slutligen diskutteras förhål-landet mellan kravet på att endast beakta sakliga grunder vid dylika anställ-ningar som ställs i grundlagen och reglering som ska tillförsäkra efterföljandet av detsamma. Uppsatsen slutsats är att det här finns en betydande diskrepans. Medan anställningar av myndighetschefer enligt grundlagen inte är politiska och regeringen vid handläggningen av dylika ärenden är bunden dels av de specifika kraven i 12 kap. 5 § RF, dels av den allmänna objektivitetsprincipen är de kontrollmekanismer som finns för att säkra att så sker endast politiska till sin natur. Författaren ställer sig därför kritisk till huruvida gällande rätt kan sägas säkra genomslaget av principerna i 12 kap. 5 § RF vid anställningen av myndighetschefer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)