Gå ut för att lära in-en fallstudie om pedagogers inställning till utomhusverksamhet på en traditionell förskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: AbstractTitel: Gå ut för att lära in - en fallstudie om pedagogers inställning till utomhusverksamhet påen traditionell förskolaFörfattare: Angelica Jönsson och Nina KrollSyftet med vårt examensarbete är att vi vill studera hur man överlag bedriverutomhusverksamhet i en traditionell förskola. Vi har fokuserat våra problemformuleringarkring hur pedagogerna använder sig av utemiljön och vad som spelar in för att det skabedrivas en planerad pedagogisk verksamhet som vi här kommer att kalla utomhusped. Vi villockså se vilka tankar och föreställningar pedagogerna har kring att bedrivautomhuspedagogik.Vi har valt att använda oss av enkät och intervju. För den generella bilden av förskolansuteverksamhet delades enkäten ut till samtliga pedagoger på den utvalda förskolan. Därefterutformades intervjufrågor baserade på enkätsvaren. Vi valde att endast intervjua de pedagogersom arbetar på syskonavdelningarna eftersom de ansvarar för den största delen av denplanerade uteverksamheten. Vi ville kunna gå djupare in på vilka syften pedagogerna har meduteverksamhet.Resultatet av undersökningen visar att den planerade pedagogiska verksamheten främst ärförlagd inomhus och att utemiljön används flitigt men då främst till fri lek. De viktigasteavgörande faktorerna för uteverksamhet är enligt pedagogerna barn/pedagog antal samtväderförhållanden.Nyckelord: fallstudie, förskola, utebildning, utomhuspedagogik, utomhusverksamhet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)