Utomhusmatematik - en fallstudie om pedagogers förhållningsätt

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syfte:Syftet med vår studie är att ta reda på hur 7 stycken pedagoger förhåller sig till utomhusmatematik ochderas inställning till den.Metod och material:Metoden vi har valt är en kvalitativ metod där vi har intervjuat 7 pedagoger i förskoleklass och skola. Vihar intervjuat pedagogerna där vi ställde frågor till dom och vi använde även en diktafon där vi spelade insvaren vi fick.Resultat:Samtliga av alla pedagoger tyckte att utomhuspedagogik i matematik gynnade barns lärande. Pedagogernatyckte att om man varvar teori och praktik så blir det lättare för eleverna att lära sig matematik. En del avpedagogerna tyckte att det skulle finnas färdigt material som de kunde använda, och de andra pedagogernatyckte det var bra att använda det material som finns i naturen. Pedagogerna jobbade övervägande med dematematiska begreppen såsom under, över och stor, liten när de var ute. Vi har kommit fram till att depedagoger som vi har intervjuat är positiva till utomhusmatematik men de använder det inte regelbundet.Betydelse för läraryrket:Utomhuspedagogik i matematik har stor betydelse för att man som pedagog kan genom variation iläroprocessen få eleverna att lära sig matematik. Genom att eleverna får arbeta med alla sinnena får deuppleva matematiken. Eleverna kan sätta matematiken i ett sammanhang och inte bara att matematik ärsiffror utan så mycket mer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)