Principer för samordnad utveckling

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Författare: Niklas Olsson; Lisa Lindgren; [2000]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Principer för samordnad utveckling. Hur får man en utbildningsplan somharmoniserar kompetensutveckling med systemutveckling ochverksamhetsutveckling?Författare: Lisa Lindgren och Niklas Olsson.Handledare: Birgitta Ahlbom (Institutionen för Informatik, GU).Anders Hagström (Modo Paper AB).Institution: Institutionen för Informatik vid Göteborgs universitet.Kurs: Magisteruppsats (IA7400), 20 poäng.Termin: Vårterminen 2000.Syfte: Att skapa en vägledningsmodell för samordnad utveckling.Vägledningsmodellen skall stödja arbetet med framställningen avutbildningsplanen.Huvudresultat: Denna uppsats presenterar en modell för samordnad utveckling. Modellenhar provats i en konkret situation och har därefter modifierats utefter deerfarenheter/lärdommar vi fått från teoretiska och empiriska studier.Utifrån vårt praktikfall - ett systemimplementeringsprojekt vid detsvenska företaget Modo Paper AB i Frankrike - har vi kommit fram tillföljande slutsatser; för att utbildningsverksamheten skall varaframgångsrik måste systemutveckling, verksamhetsutveckling ochkompetensutveckling följas åt. Kompetensutvecklingen hos människansker stegvis, det vill säga att utvecklingen sker i ett antal steg och för varjesteg ökar kompetensen. För att nå överensstämmelse och acceptans måstetas hänsyn till alla deltagarna i utvecklingsmiljön och deras förhållande tillIT-systemet. Samtliga intressenter skall, i syfte att skapa motivation ochmeningsfullhet, ha en gemensam uppfattning om hur utvecklingen skallbedrivas. Slutligen bör finnas kännedom om de realiserbarhetsprinipersom råder för framtagandet av en utbildningsplan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)