"Det är ju inte fel att en flicka leker med dockor eller en pojke leker med bilar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar genus i val av lekmaterial

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare konstruerar genus utifrån val av lekmaterial inom den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Studien har utgått från det socialkonstruktionistiska perspektivet och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer och observationer använts som datainsamlingsmetod. Resultatet visar att förskollärares konstruktion av genus utifrån val av lekmaterial sker utifrån styrdokument och lagar samt en kombination av könsneutralt, könskodat och könsöverskridande arbetssätt, med en följsamhet för barns intresse och att de ska uppleva leken som meningsfullt. Studien visar på hur konstruktion av genus kan formas när inte förskollärarnas egna erfarenheter och värderingar om genus står i fokus, utan utifrån ett samspel med de normer och värden som styrdokument och lagar framhåller samt ett medvetet pedagogiskt arbetssätt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)