Sökning: "sociala attityder"

Visar resultat 1 - 5 av 858 uppsatser innehållade orden sociala attityder.

  1. 1. Generation Z - Lojalitetens fiende?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Hamilton Henze; Linn Andreasson; Sofia Lind; [2024]
    Nyckelord :Varumärkeslojalitet; Lojalitetsprogram; Generation Z; Engagemang; Trender.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Generation Z - Lojalitetens fiende?”. En kvalitativ studie om Generation Zs relation till varumärkeslojalitet. Seminariedatum: 2024-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå. LÄS MER

  2. 2. Samhällets interaktion med digitala enheter: en inblick i de etiska och samhälleliga dimensionerna av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Astrid Boström Andersson; [2024]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; AI; maskininlärning; Samhällspåverkan av AI; Symbolisk Interaktionism; Habitus; Etiska Implikationer inom AI; Interdisciplinära tillvägagångssätt mot AI; Etik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på att utforska de samhälleliga implikationerna och etiska aspekterna som är förknippade med framsteg inom artificiell intelligens, som uppfattas av ett antal studenter inom civilingenjörsprogrammet i datateknik. Studien utreder dessa studenters perspektiv på AI:s samhälleliga roller och deras egna etiska ansvar i utvecklingen av AI-modeller. LÄS MER

  3. 3. Drop Dead Gorg(on)eous : A Multimodal Discourse Analysis of the Contemporary Medusa Tattoo

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Edling; [2024]
    Nyckelord :Art history; Medusa; Medusa tattoo; tattoos; TikTok; multimodality; écriture féminine; postfeminism; Konstvetenskap; Medusa; Medusatatuering; tatueringar; TikTok; multimodalitet; écriture féminine; postfeminism;

    Sammanfattning : This thesis investigates the phenomenon of the contemporary ‘Medusa tattoo’ that gained traction on the social media platform TikTok in 2019 as a symbol of sexual assault survival, and which has since come to function as an instrument for digital feminist activism. The study aspires to provide a new, previously unexplored link to the long chain of academic research on the figure of Medusa by looking at the emergence, function, and potential of the Medusa tattoo. LÄS MER

  4. 4. Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :August Frisk Lindahl; Björn Idh; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter.   -       Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling?  -       På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta?  Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. LÄS MER

  5. 5. TikToks Påverkan: En studie om recensioners påverkan på TikTok-användare : - Inom Elektronisk Word-Of-Mouth

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Lorita Maqedonci; Vanesa Voca; [2024]
    Nyckelord :EWOM; positiv negativ WOM; e-handel; OCR; IACM; TikTok; och sociala medier;

    Sammanfattning : Titel: TikToks Påverkan: En studie om recensioners påverkan på TikTok-användare – Inom elektronisk Word-Of-Mouth. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Lorita Maqedonci och Vanesa Voca Handledare: Martin Ahlenius Datum: 2024 - Januari Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur recensioner på TikTok påverkar användare genom elektronisk Word-Of-Mouth (eWOM). LÄS MER