Sökning: "close reading"

Visar resultat 1 - 5 av 321 uppsatser innehållade orden close reading.

  1. 1. Ecology From Within: Ecocriticism and Allegory in Ursula K. Le Guin’s The Word for World is Forest

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Joel Fransson; [2019-01-08]
    Nyckelord :ecology; nature; allegory; dualism;

    Sammanfattning : This essay reads Ursula K. Le Guin’s novel The Word for World is Forest to explorewhether there is a connection between Cartesian dualism, allegorical reading, and environmentalistthought. To answer this the essay employs the philosophy and theoretical writings of Timothy Morton,namely The Ecological Thought and Ecology Without Nature. LÄS MER

  2. 2. Eleven, läraren och texten : hur fyra lärare upplever att de arbetar med djupläsning i skönlitteratur i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Eriksson; Amanda Palmquist; [2019]
    Nyckelord :Djupläsning; omläsning; boksamtal; literacy; läsförståelse; högläsning; individuell läsning; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att inom en hermeneutisk kunskapstradition, med hjälp av en kvalitativ metod och utifrån ett narrativt perspektiv samla in, presentera, beskriva och tolka ett begränsat urval självupplevda berättelser i vilka lärare i årskurs 4–6 talar om hur de arbetar med att stödja elevers djupläsning. I anslutning till detta syfte har följande forskningsfrågor formulerats: Hur upplever lärare att de arbetar med skönlitteratur för att för att stödja och utveckla elevers djupläsning? Finns en överensstämmelse mellan detta arbete hos lärarna och en forskningsförankrad syn på hur elever utvecklar sin djupläsning i skönlitteratur?   I studien undersöks lärares upplevelser av sitt arbete med att stödja och utveckla elevers djupläsning av skönlitteratur i årskurs 4–6 samt hur och i vilken grad detta arbete har anknytning till relevant forskning. LÄS MER

  3. 3. A Fabry–Pérot Cavity for Rare-Earth-Ion-Doped Nanocrystals

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Atomfysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Andre Nüsslein; [2019]
    Nyckelord :Quantum Computer; Rear Earth Ions; Cavity; Laser; Cavity Quantum Electrodynamics; QED; Solidworks; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This thesis work contributes to the effort of detecting single rare earth ions doped into crystals, an operation crucial for the development of rare earth quantum computer hardware. Doping crystals with rare earth elements, their trivalent ions substitute some of the crystal’s original bonds. LÄS MER

  4. 4. References to Darkness : A study of darkness in a selection of poems by Wendell Berry

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Lars Norén; [2019]
    Nyckelord :Wendell Berry; poetry; darkness; close reading; earth; soil; death; farming; figurative; imagery; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The writer, farmer, Christian pacifist, and “eco-poet” Wendell Berry has written and published novels, essays, and poetry since early 1960s. Examples of recurring themes in Berry’s literary work are the close relationship between farmer and the earth, the importance of belonging to a place/community, and having trust in the Creation. LÄS MER

  5. 5. Tonåringar i den osynliga garderoben : En komparativ analys mellan ungdomsromanerna Leah on the offbeat av Becky Albertalli och Ingen normal står i regnet och sjunger av Sara Ohlsson

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Marion Molin; [2019]
    Nyckelord :Gender; sexuality; lgbtq; Genus; kön; sexualitet; hbtq; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : This essay examines how sexuality and sexual identity is expressed in the two young adult novels Ingen normal står i regnet och sjunger by Sara Ohlsson, and Leah on the offbeat by Becky Albertalli. The main purpose with the essay is to do a comparative analysis of the two novels to examine how they differ in their portrayals of lgbtq-characters and their portrayals of sexuality in adolescents. LÄS MER