Sjuksköterskans upplevelser av palliativ vård av barn : En litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Att vårda palliativa barn är en svår uppgift för sjuksköterskan och viktiga ansvarsområden handlar om att lindra lidande, främja livskvalitet och att stötta barnet samt närstående. Syftet med arbetet är att belysa sjuksköterskans upplevelser av att vårda barn i det palliativa skedet. Till arbetet gjordes en litteraturöversikt där åtta olika artiklar granskades för att besvara syftet. Artiklarna granskades med en granskningsmall innan de bearbetades för arbetets resultat. Resultatet belyser sjuksköterskans upplevelser samt de svårigheter som sjuksköterskan möter i den palliativa vården av barn. Tre huvudteman synliggjordes, Vårdrelation, Kunskap och utbildning och Känslomässig närvaro och stöd. Subteman utformades för att närmare beskriva och belysa sjuksköterskans upplevelse. Det framarbetade resultatet visar att sjuksköterskan upplever sorg, empati, bristande kunskap inom vården såväl som i mötet med barnet och de närstående. Resultatet visar också att det kollegiala stödet är centralt för en positiv utveckling i sjuksköterskans kunskap och trygghet av att vårda palliativa barn. Betydelsen av sjuksköterskans användning av patientens livsvärld behandlas i diskussionen. Utan livsvärlden kan vården inte vara vårdande och frångår den palliativa vårdfilosofins syfte och mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)