Undervisning bredvid ordinarie utbildning : Jämförelser mellan läxhjälp, privatundervisning och Supplemental instruction

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Abstrakt Denna text är tänkt att jämföra läxhjälp, supplemental instruction samt privatundervisning. För att kunna jämföra de tre delarna med varandra söktes forskningsartiklar inom respektive område. Artiklarna som används har sökts via databaserna, ERC och ERIC, samt i några fall via tips från lärare eller kedjesökning på redan funna artiklar. I texten jämförs bland annat effektivitet inom de olika formerna av undervisning utanför ordinarie utbildning samt dess påverkan på elever och samhälle. Resultatet presenteras med hjälp av tre olika nivåer i samhället för att enklare kunna visa på dess påverkan inom olika skikt och se hur de påverkar individen men också samhället i stort.  Slutsatsen av kunskapsöversikten är att läxhjälp, supplemental instruction och privatundervisning har olika platser inom elevernas matematiska utbildning, där alla kan fylla en funktion. Likvärdigheten i utbildningen i Sverige kan ifrågasättas då privatundervisning inte, likt annan utbildning för barn och ungdomar, är gratis. Läxhjälpen som organiseras i skolan idag kan ses som ett försök att möjliggöra ett extra stöd likt privatundervisning för alla. Bristande styrning gör att det ser väldigt olika ut på olika delar i landet och det finns begränsat med forskning som stödjer att den skulle vara positiv för eleverna överlag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)