Specialistundersköterskekompetens-vilka effekter innebär det för undersköterskor, ledare och organisation?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: I den här uppsatsen riktar jag min uppmärksamhet på specialistundersköterskekompetensutbildningen och vilka effekter den i första hand har för de deltagande undersköterskor som genomförde utbildningen. Jag analyserar även specialistundersköterskornas interaktioner med ledare och grupp, samt ledarens funktion i processen. Mina intressen utifrån ett HR perspektiv, är att se på effekter även för organisationen, vilket ger läsaren hela kontexten runt undersköterskans utbildningsmöjligheter. Jag bygger min forskning på kvalitativa metoder och semistrukturerade intervjuer med fyra specialistundersköterskor och två enhetschefer. Jag begränsar min forskning till ett fall i en mellanstor kommun i nordvästra Skåne. Genom att applicera teoretiska underlag, kan jag utvärdera effekter av den kompetensutveckling som är kopplad till undersköterskornas verklighet. I min forskning koncentrerar jag mig till lärande kopplat till arbete och arbetsplats, utbildningens expansion och påverkan. Genom att analysera min empiri i resultatdelen och kunna tolka den ihop med de intressanta teorierna, kan jag se förbättringar inom den formella och informella kompetensen, både på individ och gruppnivå, samt behov av att skapa nya organisatoriska strukturer som ger konsekvenser för ledare, grupp och specialistundersköterskorna själva.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)