Strategier för att möta elevers matematikångest : En studie om hur lärare identifierar, förebygger, och lindrar elevers matematikångest

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Johan Laag; [2023]

Nyckelord: Matematikångest; strategier; matematik; högstadiet; lärare;

Sammanfattning: Matematikångest är relaterad till matematiksvårigheter och att elever misslyckas i ämnet matematik. Lärare har en betydande roll i sammanhanget för att hjälpa och stötta eleverna som lider av matematikångest. Eftersom matematikångest är en problematik som kan bero på flera olika faktorer är det en utmaning för lärare och annan skolpersonal att hantera fenomenet. Därför är syftet med studien att belysa hur lärare kan identifiera, förebygga och lindra matematikångest hos elever. Studien utfördes genom att fyra högstadielärare intervjuades i relation till syftet med studien. Resultatet visar att det finns en samstämmighet bland informanterna men också en del olikheter. Vanligtvis upptäcker informanterna elever med matematikångest genom att deras betyg skiljer sig från övriga ämnen samt att deras beteende förändras i samband med matematikundervisningen. De preventiva strategierna informanterna använder är att de varierar undervisningen, avdramatiserar ämnet genom kommunikation och slutligen försöker de skapa goda relationer till eleverna. Det fanns en total enighet bland informanterna att det bästa sättet att lindra matematikångest hos en elev är genom samtal. Genom detta samtal kan problematik hos eleven synliggöras och motverkas genom lämplig strategi beroende på problematik. På grund av de konsekvenser matematikångest bidrar till är det relevant för lärare att ha vetskap om fenomenet samt strategier för att hantera det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)