Varför göra det inne som man kan göra lika bra ute?

Detta är en C-uppsats från

Författare: Emma Persson; [2011]

Nyckelord: Utomhuspedagogik; utveckling; kursmål; ;

Sammanfattning: I detta arbete kommer ni att få läsa om utomhuspedagogik. Då naturen alltid varit en viktig del i minuppväxt vill jag genom denna uppsats inspirera andra pedagoger att låta sina elever få uppleva naturen ochfå chansen till att skapa en relation till naturen som inte går att ersätta med något annat. Syftet med dennaundersökning är att berätta om utomhuspedagogikens betydelse för elevers inlärning och utveckling och att ihuvudsak ta reda på i vilken mån verksamma pedagoger anser att det är möjligt att uppnå målen i matematikoch svenska genom att bedriva undervisningen ute i naturen. Med att ha undervisningen ute menar jag integenom att flytta ut lektionen i naturen utan att använda naturen som en del i lärandet. Arbetet är kopplat tilluppfyllelse av specifika mål för årskurs 3.Jag har valt att använda mig av kvalitativ undersökning och har intervjuat fyra verksamma pedagoger frånolika skolor i Göteborg. Två är verksamma på en skola i östra Göteborg där de har praktisk undervisningmed årskurs 3-5 och ägnar all sin undervisning helt åt praktiskt arbete och utomhuspedagogik med eleverna.Den andra respondenten är pedagog på naturskolan i Göteborg och åker runt i olika klasser och harutomhuspedagogik med dessa elever. Den fjärde är klasslärare på en skola och har mycketutomhuspedagogik i sin undervisning. Hon här även universitetskurser på olika universitet i Sverige. Jag haräven haft kontakt med Gunilla Ericsson som är utbildad pedagog och verksam forskare inomutomhuspedagogik.Genom mina intervjuer och forskarnas tankar diskuterar jag kring utomhuspedagogikens vikt för elevernaslärande och utveckling. Med hjälp av intervjuerna och tidigare forskares resonemang och tankar diskuterarjag även kopplingen mellan inne- och uteverksamhet. Jag ska även försöka få svar på om man kan uppfyllamålen genom att ha utomhuspedagogik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)