Särredovisning av kommunala vattentjänster

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Den här uppsatsen handlar om redovisning av kommunala vattentjänster. År 2006 kom enny lag om allmänna vattentjänster ut som ställer krav på att vatten- ochavloppsverksamheter skall redovisas särskilt. Vi har då fått ett uppdrag från Tanumskommun att undersöka hur ett urval av kommuner valt att ordna sin särredovisning samthur de följer lagens intentioner.Samtliga kommuner vi valt att inkludera i studien ligger i Västra Götaland län. Tre avdem närmare bestämt i norra Bohuslän och två av dem i Västergötland. Under arbetetsgång har vi genomfört sex stycken intervjuer, varav två stycken skedde i Tanumskommun. Personerna vi har intervjuat jobbar som Ekonomichefer, VA-chefer, Ekonomereller som Controllers.Vi har också studerat kommunernas ekonomiska rapporter och där kunnat konstatera attredovisningarna skiljer sig åt både vad gäller innehåll och hur och var informationenpresenteras. Ett särskilt intresse för oss var att titta på hur kommunernas avgifter skiljersig åt och vad det kan finnas för bakomliggande orsaker till det. Att kommunens storlektill ytan eller folkmängd skulle ha något samband med avgiftens nivå har vi inte kunnatvisa. Sambandet vi har kunnat se är delvis geografiskt. Kommunerna som ligger i norraBohuslän har på det hela taget högre avgifter och deras terränger med mycket berg ökarkostnaderna för nyanläggningar av ledningsnät.En slutsats vi har dragit är att samtliga kommuner inte redovisar all ekonomiskinformation som är lagstyrd på ett sätt som möjliggör bra jämförelser. När det gällerövrig information där redovisningen inte är lagstyrd är variationerna ännu större. Alla harsina egna varianter och för att kunna göra jämförelser krävs det en hel del tolkningar ochbedömningar, vilket kan minska nyttan av jämförelserna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)