Förskolans spegelbild via egna sociala medier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Författare: Ida Berglund; [2024]

Nyckelord: förskola; samverkan; sociala medier; vårdnadshavare;

Sammanfattning: Syftet med studien är att beskriva och diskutera hur förskolor utan centralt beslutad digital lösning väljer att förmedla sin verksamhet via sociala medier. Studien är en kvalitativ studie som har genomförts genom semistrukturerade intervjuer av två förskollärare. Studien analyserar också förskolornas publicerade material på Instagram. Studien utgår från ett multimodalt så väl som ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med syftet att få syn på hur respektive förskola konstruerar sin verksamhet via sociala mediet Instagram. Vad som lyfts fram i publikationerna och vad som hamnar i bakgrunden. I resultatet framträdde fem teman som tillsammans visar på konstruktionen av sociala medier i förskolorna som ingår i studien. Resultatet visade utifrån de framträdande teman att förskolorna utgår från samma syfte och förhållningsregler när det gäller publikationerna. Publikationerna visar i huvudsak barnens lärprocesser och verktyget Instagram används i samverkan med vårdnadshavare och som stöd för barnens återberättande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)