Effektiv kommunikationsstruktur vid intern kommunikation av Corporate Social Responsibility -En fallstudie ur ett medarbetarperspektiv av ett företag inom banksektorn

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Att allt fler ägare och intressenter efterfrågar mer samhällsansvar och hållbarhetsarbete från företag, medför att företag bör ta hänsyn till detta och integrera dessa krav och behov i sin verksamhet. Mycket tid och resurser avsätts ofta på den externa kommunikationen av det arbete företagen gör inom CSR och ofta glöms vikten av den interna kommunikationen och dess struktur bort. För att ha en fungerande och effektiv kommunikationsstruktur blir medarbetarnas uppfattning avseende detta en viktigt del för att uppnå effektiv intern kommunikation. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida den interna kommunikationsstrukturen uppfattas som effektiv ur ett medarbetarperspektiv. Avgränsningar: Studien fokuserar på den interna kommunikationen i en verksamhet samt avgränsar sig till kontorsrörelsen inom denna. Metod: En enkätundersökning har legat till grund för studien i uppsatsen, där en kompletterande förstudie i form av två intervjuer gjorts. Empirin har analyserats utifrån det teoretiska ramverket samt framtagen analysmodell. Resultat och slutsatser: Resultatet visar att medan information når ut till berörda parter, finns det brister i valet av kommunikationskanal samt att göra informationen minnesvärd. Den upplevda kunskapsnivån hos medarbetarna är därför relativt låg. Slutsatsen är att kommunikationsstrukturen och faktorerna inom denna har i nuläget en negativ påverkan på de anställdas uppfattningar och därmed på effektiviteten av den interna kommunikationen. Förslag till fortsatt forskning: ● En intervjustudie för att få en mer djupgående förståelse för vad som påverkar anställdas intresse, engagemang och förståelse. ● Genomföra liknande eller samma studie i andra kontext för att undersöka skillnader mellan olika kontext och kommunikationsstrukturer. ● Undersöka vilken påverkan ett företags storlek har på kommunikationsstrukturen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)