Att vårda patienter med smärta

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Patienter upplever att tydlig kommunikation och information är av vikt vid smärthantering. Vissa patienter är nöjda med behandling och bemötande. Andra patienter upplever brist på tillit när vårdpersonal inte anses vara genuint intresserade samt upplevs förringa smärtupplevelsen. Vårdpersonal upplevs inte ha tid till att uppmärksamma alla patienters behov. Det leder till att patienter inte alltid upplever en effektiv smärtlindring. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors utmaningar med att vårda patienter med smärta. Metod: Kvalitativ litteraturstudie med beskrivande syntes. Resultat: Sjuksköterskor upplevde maktlöshet i arbetet och beskrev att utmaningar till vårdandet innefattar svårigheter att lindra smärta hos patienter och att inte tillgodose förväntningar. Bristande kommunikationen med patienter och kollegor ansågs även som en utmaning samt upplevde sig ha otillräckligt med kunskap. Slutsats: Sjuksköterskor upplevde att vårdandet som utfördes var bristfällig. Den egna bristen på kunskap upplevdes även som en utmaning då det påverkade sjuksköterskans förmåga att bedöma patienters smärta. Sjuksköterskor var inte heller förberedda på att möta patienters ibland våldsamma reaktioner. Sjuksköterskor beskrev även utmaningar till att prioritera patienter vilket medförde att vissa patienter fick vänta länge på smärtlindring. Det påvisades vissa utmaningar i kommunikationen i form av språkbarriär och missförstånd mellan patienter och sjuksköterskor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)