SLUS - ett kartläggningsschema : En studie om SLUS i praktiken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Sofie Tillemark; [2012]

Nyckelord: kartläggningsschema; SLUS; God läsutveckling; LUS;

Sammanfattning: Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära eleverna att läsa och skriva, vårt samhälles kommunikationssystem litar på att alla har dessa färdigheter. (Lundberg, 2003) På skolorna finns det en mängd olika kartläggningsscheman som ska vara en hjälp för läraren att dokumentera elevernas läsutveckling så att skolsystemet inte missar elever som fastnar i utvecklingen. Ett nytt sådant kartläggningsschema som utvecklas i Älmhults kommun är SLUS, språk- och läsutvecklingsschema. Studiens syfte är dels att belysa utvecklingen av SLUS samt införandet av materialet i en rad kommuner dels att synliggöra hur verksamma pedagoger upplever arbetet med materialet SLUS. Jag använder mig av semistrukturerade intervjuer för att genomföra studien. SLUS är enbart ett kartläggningsschema med det finns ett material, God läsutveckling i praktiken, där det finns uppgifter som väl kan användas tillsammans med schemat för att bedöma barnets kunskaper. Tillsammans är det ett material som används aktivt i både Alvesta och Älmhults kommun och många pedagoger är mycket positiva till materialet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)